Carina Sjöholm
Universitetslektor, docent
Wallanderland. Film- och litteraturturism i Ystad
Författare
Redaktör
- Gunhild Agger
- Anne Marit Waade
Summary, in Swedish
Våra skiftande erfarenheter, såväl medierade som mer direkta, spelar stor roll för vår tolkning av platser. Plats skapas genom bruk och genom olika medieerfarenheter som kan få brukaren att reflektera över vilken plats som är ”den rätta” att besöka. En plats kan presenteras, paketeras och marknadsföras på så många sätt. Det är alltså möjligt att se Wallandersatsningarna i termer av hur platser produceras. Sedan kan man fråga sig vilka strategier som är i funktion när en viss plats förvandlas till en sevärdhet eller en plats att uppmärksamma på kartan
Avdelning/ar
- Avdelningen för etnologi
- Institutionen för tjänstevetenskap
Publiceringsår
2010
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
Den skandinaviske krimi. Bestseller og blockbuster
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Ämne
- Ethnology
- Social Sciences Interdisciplinary
Nyckelord
- Literary tourism
- cinematic tourism
- walks
- authenticity
- place
- branding
- crime tourism
- heritage
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-89471-92-4