"Utbildningen har gett mig en otroligt bra verktygslåda för att förstå hela processen"

Anna Hinders tog examen 2021 och arbetar idag som logistiker på Preem AB. I hennes roll idag använder hon många kunskaper från utbildningen, bland annat att kunna hitta lösningar på olika utmaningar och att vara nytänkande. Kombinationen av service management och logistik menar hon gör studenter från utbildningen attraktiva för arbetsgivare.

Vad jobbar du med idag och hur fick du ditt jobb?

Jag jobbar som logistiker på Preem AB. Jag blev först anställd via ett konsultuppdrag på Preem som sedan övergick till en fastanställning. Rollen som logistiker är ett varierande arbete, vilket jag älskar. Här kommer ett ax plock på mitt dagliga arbete där jag bland annat arbetar med kontroll av integrationerna mellan våra system och depåer, ansvar för last- och lager avstämningar, utför produktutbyte vid säsongskifte samt stödjer interna och externa funktioner i vårt affärssystem. Jag tillhör området stock accounting & control där jag bland annat kontrollerar och upprätthåller lagernivåer samtidigt ser jag till att våra kundorders skickas korrekt och i tid.

Vad är den största utmaningen i ditt jobb?

Den största utmaningen med mitt arbete är att se till att integrationerna mellan lager och depå fungerar inom alla led, detta är båda kul och utmanande då det är viktigt att detta fungerar. En annan utmaning med arbetet är att en fråga aldrig är den andra lik och jag måste vara både kunnande och flexibel i mitt arbetssätt. Du har säkert hört att logistiker är som spindeln i nätet och det är verkligen ett ordspråk som matchar bäst av det logistiska arbetet anser jag. En annan utmaning är den spännande gröna omställningen Preem står inför.

Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?

Utbildningen har framförallt gett mig en bättre förståelse för hur organisationer och företag fungerar i olika typer av affärsmiljöer. Jag upplever att jag har blivit bättre på att överblicka lagerhantering, arbeta kundorienterat samt drivet av att arbeta mot ett förändringsarbete. Jag ställer ofta mig själv frågan: kan det bli bättre? Det uppfattar jag är något som arbetsgivare ser som väldigt positivt, det vill säga förmågan till att kunna utmana och vara nytänkande. Sammanfattningsvis har utbildningen gett mig en otroligt bra verktygslåda för att förstå hela processen, från råvara till färdig produkt.

Varför valde du att läsa en utbildning inom service management?

Jag har alltid varit intresserad av att få en bredare förståelse då jag till störst del jobbat inom serviceyrken. Service Management gav mig djupare kunskap inom marknadsföring, ekonomi och strategi- samt verksamhetsstyrning. Samtidigt ger en logistisk inriktning förståelse för helheten kring olika processer. Tillsammans kan denna kombination vässa dina kunskaper om förbättringsarbeten i olika typer av organisationer. Det är helt klart en attraktiv portfölj för din framtida arbetsgivare!

Hur relaterar ditt jobb till Logistics service management?

Mitt arbete har ett stort samband till utbildningen genom att jag jobbar med flöden, processer, kunder, lager. Alla benämnda ska samspela i mitt arbete vilket är något utbildningen bland annat har lärt mig.

Hur ska man tänka om man funderar på att välja service management?

Vill du veta mer om de bakomliggande processerna i en försörjningskedja och veta mer om hur du kan påverka hållbarhets- och förbättringsarbetet i olika verksamheter? Ja, då kanske Logistics Service Management är rätt för dig. Logistik kan till en början kan kännas smalt, men jag lovar att det öppnar upp en helt ny värld med massor av möjligheter. Du kommer inte ångra dig

Vad skulle du ge för tips till studenterna som läser programmet?

Ni har er bästa tid nu att utmana er själva och få med er viktiga pusselbitar för att bli mer förbereda för er framtida arbetsplats. Håll era service managementglasögon på under och efter er utbildning, dessa är ett viktigt synsätt att ta med er. Till sist så skickar jag även med ett ordspråk som lugnade mig under studietiden som är : trust the process!

Anna Hinders

Namn: Anna Hinders